PÖYTÄKIRJA
POKKA
- Pohjankartanon vanhempaintoimikunta
Paikka:
Pohjankartanon koulu
Aika:
Tiistai 8.11.2012 klo 18.00
Läsnä: Kaarlo Heikkinen, Outi
Saarnisaari, Harri Saarnisaari, Riitta Vikeväinen, Tuula Korpi, Satu Pitkäaho, Tero
Parkkinen, Piia Siitari-Parkkinen, Outi Renko, Riika Lantto, Mia Lappalainen, Tonja
Molin-Juustila, Heikki Kurki, Kirsi Kumpulainen, Hannele Nissinen, Marja
Pohjola-Effe
Aihe: Ammattimessut la 24.11.2012
Kokouksessa kävimme läsnäolijoiden kanssa läpi ammattimessupäivän aikataulua
ja sekä oman esityksen rakennetta.
Lopuksi kävimme myös katsomassa
luokkatiloja. Ne sijaitsevat toisessa ja kolmannessa kerroksessa. Kirsi Kumpulainen
laittaa kaikille vielä tiedoksi luokkatilan
Aikataulu ja messutilat
Ammattimessut pidetään siis lauantaina
24.11. ja ne alkavat klo 9.15, mutta koululle voi tulla jo 8.15 aikoihin
järjestämään omaa luokkatilaa mieleisekseen.
Jokaisessa tilassa on esittelijän
käytössä tietokone, videotykki, dokumenttikamera sekä perinteinen liitutaulu.
Piirtoheittimiä ei enää ole, niiden tilalle ovat tulleet dokumenttikamerat.
Jokaisessa luokkatilassa on myös avustava henkilö opastamassa ja varmistamassa,
että laitteet toimivat.
Aamupäivän aikana jokainen
esittelijä pitää oman esityksensä neljä kertaa ja iltapäivällä kolme kertaa.
Esitykselle on varattu aikaa 20 minuuttia ja kysymyksille 5 minuuttia.
Puolen päivän maissa koulu tarjoaa lounaan ja esitysten jälkeen on opettajanhuoneessa
kahvit sekä palautekeskustelu.
Apulaisrehtori Kirsi Kumpulainen
on laatinut oppilaille aamupäivän osalta ohjelman, eli ns. pakollisen osuuden.
Luokat käyvät luokanvalvojansa opastuksella neljässä esityksessä. Iltapäivällä
oppilaat saavat itse valita kolme mieleistään esitystä.
Esityksen rakenne
Kävimme läpi jo aikaisemmin lähetettyä
vinkkilistaa ja keskustelimme siitä, miten oma esitys kannattaa laatia.
Paikalla olijoille tulikin hyviä ideoita mieleen. Kaiken lähtökohtana on oma
työ ja ammatti. Esitys kannattaa laatia myös omanlaiseksi. Jokainen esitys on
siis myös omalla tavallaan tekijänsä näköinen.
Kannattaa myös pitää
mielessä, että esitys olisi selkeäkielinen, kovin erikoisia ammattitermejä
tulisi välttää tai ainakin ne tulisi selittää. Messuille osallistuvat oppilaat
ovat 7.-10. – luokkalaisia. Oppilaita kannattaa rohkaista tekemään kysymyksiä.
Mukaan voi ottaa esitteitä,
erilaista havaintomateriaalia, kuvia, työhön liittyviä konkreettisia esineitä,
muistitikulla voi olla kuvia, videota jne. Paikalle voi tulla vaikka työasussa,
jos sellainen työn kuvaan kuuluu.
Tämän hetken
koulutusmahdollisuuksista ja hakumenetelmistä ei tarvitse tietää mitään
yksityiskohtaista, sillä tästä ovat vastuussa opot.
Tässä vielä hyväksi havaitut vinkit:
- millaiset olivat omat lapsuuden haaveet työstä tai ammatista
- miten tuli valinneeksi oman opiskeluvaihtoehtonsa
- mitkä asiat siihen eniten vaikuttivat, kuinka paljon vaikuttivat toverit tai vanhemmat
- minkälainen kuva itsellä oli siitä työstä, mihin opiskelu johti – miten tämä kuva vastasi sitä todellisuutta, mihin sitten joutui
- millaista on nykyinen työn arkipäivä, hyvine ja vähemmän hyvine puolineen
- mistä asioista pitää työssään, miksi oma työ on itselle tärkeää, työn antama elämänsisältö, työn merkitys itselle
- jos on opiskellut monelle alalle, voi valottaa ratkaisujen taustoja
- tunteeko nyt olevansa omalla alallaan ja miksi – tunteeko, että on voinut tehdä työstään itsensä näköistä
- millaisia ovat työpaikan ihmissuhteet, työtovereiden merkitys, työpaikan sosiaalinen todellisuus?
Ammattimessujen ammatit vuonna 2012
Lakimies, tutkija / geneetikko,
tietojenkäsittelytieteen yliopistonlehtori, rakennusinsinööri,
sähköinsinööri, valokuvaaja, poliisi, palomies, metsuri, sotilas /
rauhanturvaaja, psykoterapeutti, merikapteeni / satamajohtaja,
tuotantopäällikkö / leipomoala, psykiatrian erikoislääkäri, toimittaja,
puheterapeutti, tutkija / tietoliikennetekniikka, sairaanhoitaja, tanssinopettaja/tanssija,
prosessi- ja ympäristötekniikan insinööri, lastenlääkäri, opettaja /
musiikkituottaja, informaatikko
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti